Software Point: Neurosonic har producerat ett positivt svar när det gäller välbefinnande och produktivitet för vårt företags anställda

Hur hörde du talas om Neurosonic?

Vi blev medvetna om Neurosonic när jag fick prova Neurosonic på HrX-mässan 2019 och jag blev entusiastisk över idén att ha Neurosonic tillgängligt för vårt kontor, säger Johanna Gillberg, HR-direktör på Software Point.
Efter det presenterade jag idén för resten av företagets ledning och efter att ha pratat med finanschefen fick jag åka på ett provbesök i Neurosonics showroom.

Bekantskapsbesöket övertygade också andra om att skaffa Neurosonic till Software Point-kontoret, där de ville stärka välbefinnandet och återhämtningen för personalen som arbetar i olika rytmer under arbetsdagen. Därifrån började allt rulla framåt, när priset var rätt och hela paketet lätt kunde tas i bruk, minns Johanna de inledande skedena.

Neurosonic är en underbar förmån för anställda och den togs emot med glädje på kontoret.

Neurosonic har varit i hårt bruk från början och de första 3 månaderna var rummet bokat från sju på morgonen till kvällen. Med Coronas ankomst och rekommendationer för distansarbete minskade användningen något, men nu lockar Neurosonic tillbaka anställda till kontoret.

Var investerade du i Neurosonics kontor?
Det finns också ett jättebra gym på femte våningen i kontorsbyggnaden, vilket på ett snyggt sätt förstärker anställningsförmånerna förutom Neurosonic. Vi hittade den perfekta platsen för Neurosonic i ett fönsterlöst rum som heter Sauna, och de andra rumsdekorationsprodukterna inklusive mattor fanns redan på kontoret.

Basturummet är den perfekta platsen där du kan koppla av även i mörkret om det behövs. Det aktuella utrymmet ligger i en mycket central mötesplats intill köksön, men när man lyssnar på musik så hör man inget tumult utifrån utan man får ett helt eget lugn.



Vi presenterar Neurosonic

Gällande implementeringen fick vi en bra start när personalen fick höra om apparatens fördelar för arbetshälsa och återhämtning av en Neurosonic-expert på kontorets frukost. Implementeringen av Neurosonic på arbetsplatsen har också särskilt främjats av att anställda pratar med varandra och delar med sig av sina egna erfarenheter.

Tillsammans har vi funderat på vilket program som passar för vilken situation och andra har arbetat för specifika behov. Det centrala läget på kontoret har också främjat användningen och man ser lätt att lokalen upptas av den röda lampan bredvid dörren.

När det gäller användningen av Neurosonic har den största oklarheten handlat om att justera kraften i programmen, eftersom applikationen inte har gjort denna möjlighet känd för alla användare.
I Neurosonics applikationsuppdatering välkomnades den nya uppdateringsknappen i nedre hörnet av skärmen för att återställa standardeffektinställningarna på kontoret, och nu visas även strömjusteringen lättare i applikationen.

Angående implementeringen så har allt gått bra och har det varit några utmaningar så har man fått hjälp av Neurosonic direkt. Ur kundens synvinkel fungerar du oklanderligt i din kundtjänst även efter att du köpt enheten.



Har du märkt förändringar hos människor sedan implementeringen?

Vi har märkt förändringar i medarbetarnas välbefinnande sedan introduktionen av Neurosonic, och det är därför medarbetarna går till Neurosonic gång på gång.

Till exempel kan en anställd efter ett 3 timmars möte på morgonen vara helt utmattad och med hjälp av Neurosonic känner han att han klarar eftermiddagens arbete bättre. Flera av medarbetarna har fått hjälp med sömnkvaliteten och har tagit en rad Neurosonic-program, särskilt i inledningsskedet.

För närvarande används enheten speciellt för att stödja återhämtning dagtid när anställda är på kontoret. Neurosonic är fortfarande på plats under arbetsdagarna och i slutet av arbetsdagen går gänget ändå till soffan innan de går hem.

Ändra feedback

Välbefinnande är oerhört viktigt, säger Rya Rosenlund-Tiainen , Software Points kontorschef. Inga specifika mätningar har gjorts av effekt på sjukfrånvaro vid introduktion av Neurosonic, men långtidsfrånvaron är mycket få.

De anställda har bara fått positiv feedback om Neurosonic och de har anammat det väl. Det har varit underbart att se hur även nyanställda hittar Neurosonic.

Möjligheten att återhämta sig under arbetsdagar är uppskattad och det är verkligen en stor extra fördel här på jobbet. Ja, vi tror att Neurosonic har gett en positiv respons när det gäller välbefinnandet och produktiviteten för vårt företags anställda till 110 %, säger Rya Roselund-Tiainen.

Personalens välbefinnande är avgörande för att allt ska fungera. Det här är ett bra sätt att ta hand om dina anställdas välmående. Vi rekommenderar definitivt Neurosonic till andra företag. Neurosonic rum tillgängliga för alla!

Johanna Gillberg
HR Director Software Point

Rya Rosenlund-Tiainen
Office Manager Software Point